Ingunn Sørnes

ingunn-sornes.jpeg

Ingunn Sørnes, Innovasjon Norge, Reiselivsavdelingen. Hatt ansvar for å utvikle, - og videreutvikle merkeordningen Bærekraftig reisemål. Ordningen går ut på at reiselivet engasjeres til systematisk planlegging og tiltak for en mer bærekraftig reiselivsutvikling lokalt. Her samles private og offentlige aktører til en arbeidsprosess hvor de planlegger, samler data, iverksetter tiltak, og blir så vurdert opp mot en standard på bærekraft i reiselivet. Kommunen er helt sentral i både planlegging, kartlegging og leveranse. Mer informasjon om ordningen her: https://business.visitnorway.com/no/verktoy/merket-for-barekraftig-reisemal/om-merkeordningen/

Kort om deg og hvorfor du er engasjert i tema vi tar opp på konferansen.

Jeg har lenge savnet tettere kobling mellom stedsutvikling, lokalsamfunnsutvikling og reiseliv. Lokal planlegging og tilrettelegging har gjerne innbyggere som målgruppe, samtidig som de fleste steder også er besøksmål for hytteboere, folk på gjennomreise, og kommersielt overnattende gjester, både fritidsreisende og forretningsreisende. Et ofte brukt sitat er at gode steder å bo er ofte gode steder å besøke. En slik positiv påvirkning må imidlertid balanseres, stor vekst i antall besøkende uten en god styring i bunnen kan gå ut over bokvaliteter og trivsel for innbyggerne. God stedsutvikling må inkludere også disse deltidsinnbyggerne i sin planlegging.

Slik integrert planlegging blir viktigere og viktigere. Norsk reiseliv er i vekst (selv om pandemien har alvorlige konsekvenser for næringen). Reiseliv er en viktig næring for både byer og tettsteder landet over. Tilreisende gir arbeidsplasser, næringsvirksomhet og impulser til små og store steder, og besøkende er derfor en attraktiv målgruppe for mange kommuner. Mange steder mangedobler sitt «innbyggertall» i hele eller deler av året, av tilreisende med korte, - eller lengre opphold. Pandemien har vist utvikling i bruk av hyttekontor, «workation» og lengre opphold. De tilreisende har tjeneste- og servicebehov som må tilrettelegges til det beste for de tilreisende og den lokale verdiskaping.

Det ligger mange muligheter i bedre integrering av denne målgruppen. Teknologi/mobilitets- og smart-løsninger før, under og etter reisen, på tema som informasjon, involvering, sikkerhet, styring, mobilitet og service. Og gjerne løsninger som gjelder både innbyggere og tilreisende, men også løsninger som dekker målgruppenes ulike behov.

Fra virksomheten